Ik kan je niet helpen, alleen jij kunt jezelf helpen!
Ik kan je tools & inzichten aanreiken voor balans en welzijn.
Jij kan je verantwoordelijkheid nemen
en je informeren over een gezonde geest in een gezond lichaam.

Hoe ver kan ik gaan met het uitbuiten van mijn lichaam?

Ken jij je lijf goed genoeg om het als jouw tempel te koesteren?

Als je eens wist wat stress precies doet met je lichaam en je weerstand ... !

Ademen, en wat als je maar net genoeg ademt om niet dood te gaan?

Ja, maar ík heb geen tijd voor beweging!

Ja, maar ik eet toch gezond!

Ik ben altijd vermoeid, maar het zal wel over gaan zeker?

Ja maar … allemaal zaken om ons achter weg te steken en niet te doen wat we moeten doen om goed voor ons lijf, ons tempeltje te zorgen.

Steun je lijf en het zelfhelend vermogen van je lichaam.
We moeten terug leren ons lichaam als prioriteit te beschouwen!

Laten we de grootste supporter zijn van ons lichaam, want dat interne fabriekje van ons is zo cool! Ons lijf moet elke dag presteren als een topsporter, dus moeten we dit 1e klas voeden, verzorgen en aandacht geven.
De oermens had 1000 keer minder stress en ons systeem werkt nog quasi hetzelfde, maar hoeveel jaar kan je jouw lichaam nog verder overbelasten zonder gevolgen?

Mocht je meer kennis hebben over de werking van de interne huishouding van je lichaam, zou je je fabriekje dan dankbaar zijn en er beter voor zorgen? Miljarden cellen máken ons lijf. Geef die cellen de zuurstof en voeding die ze verdienen, zodat ze voor jou kunnen zorgen als dé belangrijkste mens op aarde.

 

En hoe ingenieus is ons zenuwstelsel wel niet? Maar wat als dit jaar na jaar wordt overbelast? Burnout is een energieprobleem en dit is het gevolg van een ingesteldheid. Neem dit serieus en leer bij, zodat je stappen kan nemen om je levensidee en je gewoonten te veranderen.

Wat als je weet dat je lichaamscellen non-stop bezig zijn om je te beschermen tegen dagelijks binnenkomende vreemde cellen, kankercellen en andere ziekten.

We moeten ons lijf dus echt steunen en een 1e klas supporter zijn van ons eigen ingenieus lichaam en ons zelf-helend vermogen steunen.

Mijn cellen vertroetelen, wat zeg je?!

En nu ga ik even de medische kant op, maar zonder cellen in ons lichaam, zou er geen lichaam zijn. Onze huid zijn cellen die dicht bij elkaar gaan hangen, en onze beenderen zijn beendercellen die bijeen troepen, heel simpel gezegd.

Dus als je weet dat we één al cel zijn, weet je dat we vooral goed voor onze cellen moeten zorgen en dat we moeten weten wat die cellen nodig hebben om gezond te zijn.

Te weinig zuurstof in de cellen betekent:

CELLEN hebben in de eerste plaats ZUURSTOF nodig om in leven te kunnen blijven! Goed leren ademhalen is dus al een goed begin voor een goede weerstand!

We krijgen dagelijks vreemde cellen binnen in ons lichaam. Ons immuunsysteem is constant aan het werken om die cellen te bestrijden. Het versterken van het immuunsysteem is dus essentieel bij de bestrijding van allerlei ziekten, kanker en andere kwalen.

HOMEOSTASE klinkt als een magisch woord, het zelfhelend vermogen van je lichaam is non-stop in de weer.
En het enige dat wij hiervoor moeten doen,
is goed voor onze cellen zorgen.

Op een rijtje enkele zaken om ons zelfhelend vermogen te steunen en onze cellen, ons lijf dus gezond te houden:

STRESS versus ZUURSTOF:

Iedereen ademt automatisch, maar bij stress loopt onze ademhaling niet zo goed. Als we stress hebben, ademen we oppervlakkig, waardoor zuurstof niet overal goed terechtkomt. Dat is niet erg, voor korte, stressvolle momenten waar alle aandacht moet gaan naar het op te lossen probleem. Langdurige stress geeft gezondheidsproblemen, en het lichaam geraakt uit balans.

ZIEKTEN versus VOEDING:

Ons lichaam zorgt non-stop voor groei, verdediging en genezing. Het heeft daarom een constante aanvoer nodig van brandstoffen, groeistoffen, bouwstoffen, mineralen en vitaminen. Als we teveel vetten en suikers binnenkrijgen, maar te weinig voedsel voor onze cellen, is er geen evenwicht. Met een slechte weerstand tot gevolg. Door die slechte immuniteit is het soms moeilijk voor onze lichaamscellen om zich tegen de dagelijks binnenkomende bacteriën, schimmels, kankercellen en andere ziekten te verdedigen. En met een hoge bloedsuikerspiegel ligt ook die stress weer extra op de loer.

Slechte BLOEDCIRCULATIE versus WATER:

Het lichaamsgewicht van een man bevat 60% water en bij een vrouw 53%. Als je niet voldoende vocht in je lichaam hebt, wordt de bloeddoorstroming verstoord. Naast wat je binnenkrijgt via voeding is water drinken erg belangrijk.
Wist je dat koffie net zorgt voor vochtafdrijving, en dat je bij elke kop koffie eigenlijk een glas water hoort te drinken? Hoe het systeem eigenlijk werkt van onze bloeddoorstroming is heel interessant en de samenwerking tussen hart en longen maakt ons lichaam verbluffend efficiënt.

VERZURING versus BEWEGING:

Ons lichaam heeft beweging nodig om te overleven. Bewegen zoals we het woord kennen, zoals in wandelen, fietsen, zwemmen en trappen lopen;
Beweging die vanzelf gaat, door ademhaling, bloedsomloop, het pompen van het hart;
Beweging die we niet meteen beseffen, zoals het bloed in je aders die vanuit je voeten helemaal terug omhoog moet naar het hart, mede dankzij het samentrekken van de kuiten bij het stappen.

Te weinig beweging = slechte bloedsomloop = slechte afvoer afvalstoffen = verminderde bloedtoevoer

Slechte SPIJSVERTERING versus RUST:

Slechte SPIJSVERTERING versus RUST:
Ben je in actie, dan is onze spijsvertering grotendeels on-hold, alsook enkele andere minder dringende taken. Je spijsvertering kan pas echt goed beginnen werken als er rust is. Als je te weinig rust hebt, ook mentaal, kan je spijsvertering niet optimaal werken met een slechte opname van voedingsstoffen tot gevolg, vermoeidheid enz. Een goede spijsvertering is cruciaal voor een goede gezondheid. Je darmen worden soms je 2e brein genoemd, omdat bij veel mensen hun darmen meteen reageren op veranderingen of emoties.

Het lichaam weet van nature hoe zich te ontspannen.
Met ademhalingsoefeningen voel je meteen resultaat.

Wil je meer weten over:

  • Wat stress, spanningen en lichamelijke uitputting eigenlijk doen met je lijf?
  • Welk tikkeltje theorie je net nodig hebt om te zorgen voor balans in lichaam en geest?
  • Welke tips en tricks je meteen doen voelen wat deugd doet en vermoeidheid verdrijft?
  • Hoe je met een ademhalingsoefening kan ontspannen en inslapen?

Leg dan alvast volgende datum vast in jouw agenda: donderdag, 21 maart om 19.30u. Dan vindt de avondworkshop “Stress, spanningen & lichamelijke uitputting versus Je lichaam als je dierbaarste bezit” plaats.

Weldra meer info op onze website en Facebookpagina

Blijf niet bij de pakken zitten, maar begin de lente met een mooie start!

One Comment

Leave a Reply