Persoonlijke ontwikkeling

Een sprong vooruit

Therapie en coaching 1 op 1 in mijn praktijk

Het leven moet voorwaarts geleefd worden maar kan alleen achterwaarts begrepen worden

Deense Filosoof Sören Kierkegaard

  • Staat je hoofd nooit stil en kom je niet tot rust door veel te denken?
  • Duiken angsten, woede of verdriet soms plots op?
  • Cijfer je jezelf weg en is het belangrijk hoe anderen over je denken?
  • Ben je vaak gespannen en speelt vermoeidheid en concentratie je parten?
  • Hou je jezelf klein telkens je zelfvertrouwen en zelfbeeld een deuk krijgen?

Je goed voelen kan je leren!

Mijn specialisatie

Negatieve gedachten: Zelfkritische en saboterende gevoelens

Dagelijks hebben we honderden gedachten die te maken hebben met ervaringen uit het verleden, die opgeslagen zijn in ons emotioneel brein. Onbewust denken en handelen we volgens deze ervaringen vanuit conclusies die we al zeer jong over onszelf hebben getrokken. Angst speelt hierbij een grote rol, waardoor we vaak erg kritisch zijn over onszelf en vaak onbewust onze eigen doelen saboteren. Dus als je niet positief kunt denken, is het een teken dat oude gebeurtenissen nog niet verwerkt zijn en dat je die ook niet hebt losgelaten. Je bewust worden hiervan is erg leerrijk en zorgt voor opluchting, en dan leer je hoe je die negatieve gedachten en het gedrag die hieruit voortvloeit kan veranderen. Dan kan je stap voor stap stoppen om jezelf klein te houden, en kies je steeds meer voor opbouwende en vreugdevolle gedachten en overtuigingen.

Eigenwaarde Gebrek aan zelfvertrouwen, lage eigenliefde

Een sterke persoon op het eerste gezicht, maar diep vanbinnen een grote onzekerheid die pas opduikt in moeilijke situaties? Dit subtiel gebrek aan zelfvertrouwen bouw je met professionele begeleiding langzaam op tot een gezonde dosis eigenwaarde, door de dieperliggende triggers te ontdekken die je in zo’n situaties uit je kracht halen en in een negatieve spiraal brengen. Je wordt je bewust van de oorzaak, en leert je angsten en onbewuste emoties plaats te laten maken voor eigenliefde en zelfvertrouwen. Hoe je terug jezelf kan leren vertrouwen en terug dat ‘buikgevoel’ kan vinden. Dan vind je je innerlijke drive en ontdek je hoe krachtig en zelfzeker je dan bent.

Perfectionisme Teveel verantwoordelijkheid, grenzen niet kennen.

Perfectionistisch zijn kan je al veel voordelen hebben gebracht in je leven, maar naarmate je job, je gezinssituatie of je lichamelijke conditie veranderen, zorgt dit er vaak voor dat je ‘geleefd’ wordt en langzaam ‘leeg’ loopt. Het is vaak moeilijk om minder perfect te leren handelen, of minder verantwoordelijkheid op te nemen omdat je dit je hele leven al zo doet. Geen ‘nee’ kunnen zeggen, taken doen die eigenlijk niet voor jou bedoeld zijn, of te lang aan iets doorwerken kunnen een dieperliggende dynamiek blootleggen. Persoonlijke ontwikkeling brengt het inzicht in jezelf en dan zie je meteen ook de oplossing. Meer energie, beter in je vel en rust in je hoofd is het resultaat hiervan.

Gebrek aan focus Dromen of doelen niet kunnen bereiken

Wanneer je je dromen niet meer durft te dromen, of wanneer je bepaalde doelen voor ogen hebt, maar er niet in slaagt om die waar te maken, is het teken dat je blijft hangen bij innerlijke conflicten of overtuigingen waarvan je je niet altijd bewust bent. Als je eens stilstaat bij jezelf in plaats van steeds te rennen en te hopen dat het vanzelf goed komt, dan kan professionele begeleiding er vaak snel voor zorgen dat je de juiste stappen neemt. Leren focussen heeft dikwijls te maken met leren in het nu staan en met gedachten en gevoelens die je onbewust van je focus afhouden. Anders leren denken brengt andere gevoelens en een ander gedrag, waardoor bewust leert focussen op je doelen.

Angsten – woede Weggedrukte emoties, blokkades, spanningen

In onze maatschappij leren we vaak een kei te zijn in het niet voelen. We willen niet teveel denken aan dat wat we diep vanbinnen voelen, in de hoop dat die weggeduwde emoties vanzelf zullen overgaan. Niets is minder waar, want emoties zijn energie, en energie gaat niet vanzelf weg. Wegduwen van woede of allerlei angsten kan vele jaren werken, maar dit lukt op de lange duur niet meer. Je ellendig voelen of niet goed in je vel is dan het resultaat. Want als je heftige gebeurtenissen niet hebt leren verwerken, dan blijven die emoties gewoon zitten in je cellen en zorgen ze voor onaangename gevoelens telkens iets je raakt, en voor lichamelijke klachten. Persoonlijke ontwikkeling helpt je om die blokkades te verwerken en maakt ruimte vrij, waardoor je na elke sessie opgelucht bent en je weer een beetje lichter en vrijer voelt.

Verdriet – rouw Onverwerkt verlies, acceptatie en verwerking

Omdat het soms lijkt alsof we steeds gelukkig moeten zijn, en zo snel mogelijk moeten loslaten, nemen mensen dikwijls te weinig tijd om te rouwen. Verdriet en rouw wordt zo vaak weggeduwd, in de hoop dat het vanzelf zal overgaan. Dit kan een zielstrauma worden waar je vele jaren kan blijven in hangen en depressief kan van worden. Dan is het belangrijk om je professioneel te laten begeleiden in die rouw, zodat je er extra aandacht aan kan geven, en dit verlies leert accepteren en verwerken. Dit kan gaan over het verlies van een persoon, een situatie of elk ander materieel verlies.

Energiegebrek Vermoeidheid, stress, fysieke uitputting en kwalen

We zijn ons nauwelijks bewust in welke mate dagelijkse stress en spanning gigantische gevolgen hebben voor ons lichamelijk en mentaal welzijn. Vermoeidheid net zoals fysieke klachten zijn nochtans signalen die je lichaam geeft voor iets dat niet oké is, maar we luisteren er nauwelijks naar, en denken niet na over oorzaken en gevolg. Veel van mijn cliënten starten bij mij met een energieprobleem en kampen met burn-out, uitputting, chronische vermoeidheid (CVS), allerlei ziekten of allerlei lichamelijke kwalen. Mijn holistische aanpak zorgt ervoor dat je lichaam in de eerste plaats terug voldoende energie krijgt, zodat mentale veerkracht kan volgen. Pas dan werken we verder aan je levenshouding zodat je voortaan je lichamelijke grenzen leert bewaken. Goed zorgen voor jezelf is preventie, omdat je bouwt aan een goede weerstand. Als je gezond en fit bent, is dat een eerste stap naar mentale veerkracht.

Slechte moeder/kind band of Slachtoffer van narcisme

Jammer genoeg zijn de gevolgen hiervan erg groot, en is het vaak erg moeilijk om je kracht en eigenwaarde zelf te vinden. Weinig mensen begrijpen dit, behalve als ze zelf deze problematische ervaring hebben, wat ook mijn levenspad is. Het is een proces die tijd neemt, en professionele hulp zal je jaren sneller vooruit helpen. Je wordt je bewust van het mechanisme achter oude gewoonten en gedachten, die je vaak onbewust in een negatieve spiraal brengen. Je leert stap voor stap jezelf beter kennen, met je mooie kanten maar ook met je schaduwkantjes, je leert jezelf begrijpen en stilaan milder te worden voor jezelf. Dan kan je jezelf leren accepteren zoals je bent en jezelf leren graag zien. Dat is het mooie doel die je bereikt met persoonlijke ontwikkeling, waardoor je de kracht binnenin jezelf vindt.

Overprikkeling, hoogsensitieve personen (HSP) Zelfbescherming en ik-sterkte

1 op de 5 mensen is hoogsensitief, niet zó bijzonder, gewoon gevoeliger als gemiddeld. Hoe sensitiever, hoe diepgaander de verwerking is en hoe meer informatie ongefilterd binnenkomt in het informatieverwerkingssysteem in je hersenen. Een HSP is een snelle denker die complexe dingen aankan, en een groot empathisch vermogen heeft, wat voordeel biedt in mens-gerelateerde jobs, in de creatieve sector en in jobs  waar denkwerk over alle neven-effecten van een beslissing belangrijk is.

Door overprikkeling en een subtiel tekort aan zelfvertrouwen belanden hoogsensitieven vaak in burnout, bore-out, chronisch vermoeidheids syndroom (CVS) en vele lichamelijke kwalen. Als HSP is het belangrijk om te leren omgaan met deze karaktereigenschap zodat je afzondering en vermoeidheid vermijdt. Het gevoel om steeds te moeten doorgaan om goed genoeg te zijn vorm je om zodat je vooral de voordelen van deze mooie eigenschap kan ontwikkelen en je talenten kunnen groeien.

Anne Van heule ToFeelGood

Waarom

Voor mensen bij wie eigenliefde niet zo vanzelfsprekend is!

Ik specialiseerde me in datgene wat mijn eigen levensweg is. Voor mensen die zich meestal sterk voordoen, en alles alleen oplossen, maar die soms in hun onzekerheid schieten.  Mensen die geen grenzen stellen aan anderen, zichzelf wegcijferen en veel denken, met vermoeidheid of uitputting tot gevolg. Ze zijn perfectionistisch en hebben een groot gevoel van verantwoordelijkheid. Steeds maar doorgaan vele jaren lang vergt zijn tol, want je neemt geen tijd om dingen te verwerken. Tot het eens teveel is, en je je kracht kwijt bent, dan weet je niet eens hoe het komt dat je je niet goed in je vel voelt.

Mensen met een subtiele lage eigenwaarde blijven vaak heel hun leven doorgaan… soms als gevolg van een slechte moeder-kind band, soms als gevolg van een narcistische ouder… Zeker als je een hoogsensitieve persoon bent (HSP) of slachtoffer van narcisme is professionele hulp een grote stap voorwaarts in je persoonlijke ontwikkeling!

Heb je nauwelijks stilgestaan bij:

Wat wil ik eigenlijk zélf?
Waar word ík blij van?
Doe ik meestal dingen voor anderen?
Wat maakt mij eigenlijk gelukkig?

WIL JE GRAAG

  • Rust in je hoofd en stoppen met alles te over-denken?
  • Terug die sterke persoon zijn die je normaal altijd was?
  • Vol zelfvertrouwen keuzes maken en positief denken?
  • Dat plots verdriet of zwaar gevoel omruilen voor blijheid en creativiteit?
  • Doelbewust en zonder twijfels beslissingen nemen?
  • Fit en energiek zijn en je goed voelen in je vel?
  • Accepteren wat er is en jezelf leren graag zien?

Een traject van persoonlijke ontwikkeling
helpt je vastgeroeste overtuigingen
en negatieve gedachten om te buigen
naar positief denken en naar vertrouwen op je buikgevoel

Hierdoor breng je jezelf een niveau hoger
in je persoonlijk groeiproces

Aanbod

Aanpak
&
stappen
plan

Eerst maken we kennis en kan je aanvoelen of het klikt en of je je goed voelt. Ik vertel hoe mijn werkwijze je kan helpen met jouw klacht en wensen. Het gaat om een korte-termijntherapie van gemiddeld 10 sessies, afhankelijk van wat je klachten en doelstellingen zijn.

  • Stap 1: Je krijgt inzicht in de oorsprong van je klacht, en in je gedachten en overtuigingen. Je leert jezelf beter kennen, en ook dat waar je blij en gelukkig van wordt. Niet alleen met praten, maar ook met oefeningen kom je als vanzelf heel snel bij de oorzaak van de klacht. Verrassend snel en eenvoudig ben je in enkele sessies al een pak verder in je ontwikkeling.
  • Stap 2: Je leert omgaan met jouw emoties en gevoelens en heftige gebeurtenissen te verwerken, zo kom je tot rust. Ademhalingstechnieken en visualisatie-oefeningen versterken je en kan je tussen de sessies door alvast gebruiken. Verwerken van emoties heeft een genezend effect, aandacht hieraan geven zorgt ervoor dat je dan pas beseft hoeveel je meedraagt van die onverwerkte gevoelens. De helende werking zorgt er vervolgens voor dat je kan loslaten en je rugzak leger maken.
  • Stap 3: Je leert jezelf accepteren en je leert loslaten en doelen bereiken. Via coaching oefen je en versterk je verder wat je anders wil. Je merkt dat je als vanzelf verder kunt met je leven, en je oefent wat je anders wil, hoe je anders wil reageren. Je ik-sterkte wordt nog extra verstevigd en overtollige bagage nog extra opgeruimd.

Tussen de sessies door krijg je de nodige tools mee om je te stimuleren, met oefeningen, teksten, boekentips, visualisaties en ademhalingsoefeningen. Tijdens de laatste sessie geef ik je een ToFeelGood cirkel mee, die je steeds verder kan helpen in de toekomst.

Goed zorgen voor jezelf

Vooral als het eens wat minder goed met je gaat

Negeer je negatieve gevoelens niet, druk ze niet weg, anders negeer je jezelf. We moeten ons tegenwoordig altijd goed voelen lijkt het wel, maar als dit een keertje niet zo is, accepteer dit dan en voel wat je voelt vanbinnen. Weet dat gevoelens komen en gaan in golven, dat het straks weer beter gaat. Door verdriet, angsten of woede te durven voelen, leer je ze verwerken en daarna kan je ze pas leren loslaten.
Minder bagage in je rugzak zorgt voor meer geluksmomenten.

  • Praten helpt en geeft meteen opluchting
  • Gevoelens mag je voelen en komen en gaan in golven
  • Aandacht hebben voor je neerwaartse gedachten en overtuigingen
  • Verbinding maken met je brein, je hart en je lichaam
  • Je familiesysteem en de wetten uit je kindertijd
  • Signalen van je lijf (h)erkennen
  • Rust en reflectiemomenten ontdekken, voeding en beweging, stilte en natuur
  • Omgaan met overprikkeling en hoogsensitiviteit (HSP)

Ik bekijk de mens in zijn geheel
Op mentaal en emotioneel vlak
en ook op cognitief, fysiek en sociaal vlak

OPLEIDINGEN
Academie voor poly-energetische therapie
4-jarige HBO opleiding NL 2015
Korte-termijn therapie
een 10-tal sessies voor blijvende verandering
Medische basiskennis 2018 anatomie-fysiologie-pathologie
Marketing bachelor
TECHNIEKEN
Psychotherapie
NLP
EMDR
Regressietherapie
Hypnotherapie
Verbale en non-verbale communicatie
Energiewerk
Innerlijk kindwerk

Wat is integrale therapie

Op basis van 4 jaar poly-energetische therapie & coaching + 1 jaar medische basiskennis (anatomie, fysiologie, pathologie)

De therapie is gebaseerd op de klassieke psychotherapie en is gecombineerd met 5 moderne therapeutische technieken. Deze zijn heel efficiënt en krachtig en vooral toegespitst op elke individuele persoon, zodat je als cliënt wordt benaderd volgens wat je op dit moment wil en kan bereiken, dus op je eigen tempo.

Na mijn zoektocht naar een brede opleiding die de mens in zijn geheel bekijkt, was ik 4 jaar lang verbluft over de zachte en toch efficiënte aanpak. De kracht van polyenergetica is dat het inzicht die je krijgt louter uit jezelf komt. Het helende vermogen ligt in het bewust worden van je eigen kracht, in het versterken van je eigenwaarde en eigenliefde, en in het leren om goed voor jezelf te zorgen.

Omdat er meerdere technieken bijhoren, kan ik als therapeut makkelijk overschakelen naar de techniek die het best past bij jou als cliënt. Niet alleen praten is belangrijk, maar ook coaching, oefeningen, ademhalingstechnieken en visualisaties geven je tools om ook tussen de sessies te evolueren. Want het is één ding om inzicht te krijgen in jezelf en je blokkades, maar het is minstens even belangrijk om dan te weten hoe op een andere manier te leren denken, voelen en handelen. Oefenen, coachen en jezelf verder doen groeien is waar ik veel aandacht aan besteed, zodat je veranderingen blijvend zijn.

Wil je ook een goed gevoel en is dit iets voor jou? Bel me +32 (0)474.914.956, mail via Anne@ToFeelGood.be of neem contact via onderstaand contactformulier

Contact